temp
temp
temp
temp
temp

Solisten WO 2017

 

Evangelist en aria's    - Vincent Lesage
Sopraan                       - Klaartje van Veldhoven
Altus                            - Kaspar Kröner
Bas                              - Michael Adair

                 
 

Vincent Lesage

Vincent Lesage neemt zanglessen bij Lena Lootens aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel. Hij sluit zijn meestergraad af met grote onderscheiding in 2008. Hij is eveneens in het bezit van diploma’s licentiaat musicologie (K.U. Leuven) en meester in de barokviool (aan de conservatoria van Brussel bij Sigiswald Kuijken en Mira Glodeanu).

De jonge tenor heeft een bijzondere passie voor het barokrepertoire en wijdt zich aan een historisch geïnformeerde uitvoeringspraktijk. Hij ontwikkelt een flexibele techniek die zich aanpast aan diverse stijlperiodes en genres. Zijn specialiteiten zijn de virtuoze retoriek bij Bach, de lichtheid in de Franse haute-contre-partijen en de “gorgia”-passages uit het Italiaanse seicento. Verder overtuigt hij evengoed in het cantabile van Händel of Mozart en in de diepe expressie van het Duitse Lied. Hij neemt masterclasses bij o.m. Greta De Reyghere, Howard Crook en Udo Reinemann.

 Vincent Lesage geeft zangles aan de academie van Knokke en dirigeert zijn amateurkoor Amici nabij Antwerpen. Hij verleent zijn medewerking als koorzanger bij het Collegium Vocale Gent, Les Eléments, Anima Eterna. Als ensemblezanger en solist werkt hij bij Akadêmia, Ausonia, L’Arpeggiata en het Choeur de Chambre de Namur. Hij wordt gevraagd voor de partij van evangelist of voor de aria’s in oratoria. Hij staat mee aan de basis van het Hamburgse ensemble Metamorfosi (CD Torna, deh torna, Ambitus 96 905). Hij werkt met dirigenten als Paul Dombrecht, Philippe Herreweghe, Jos Van Immerseel, Sir Neville Marriner en John Nelson en komt op festivals en in steden zoals Bilbao, Eisenstadt, Hamburg, Helsinki, Montréal, Moskou, Oslo, Parijs, Utrecht, Venetië, Warschau en Zagreb.

 

Klaartje van Veldhoven

Klaartje van Veldhoven had misschien wel een paar eeuwen eerder geboren willen worden: ze voelt zich als een vis in het water bij de muziek uit de barok- en klassieke periode en wordt erg geïnspireerd door architectuur en kunst uit die periode. Klaartje van Veldhoven wordt geprezen vanwege haar heldere en eerlijke stemgeluid en haar integere interpretaties.

In 2006 studeerde zij cum laude af aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, waarna zij al snel gevraagd werd te komen lesgeven als docente zang. Als specialisatie studeerde zij aan de Schola Cantorum Basiliensis in Basel. Ze soleerde bij het European Union Baroque Orchestra onder leiding van Christina Pluhar en ze werkte met onder meer Ton Koopman, Johannes Leertouwer en Sigiswald Kuijken.

Ze maakt vast deel uit van de Nederlandse Bachvereniging. Haar debuut-cd 'Komm in mein Herzenshaus' (2013) met sopraanaria's van Bach voor barokensemble en accordeon werd zeer goed ontvangen door de Nederlandse pers.

Waarom is Bach zo bijzonder voor mij?
Bach zit in mijn genen. Ik voel me erin thuis, ik begrijp de taal van de muziek en ik houd van de diepgaande teksten. Zijn muziek gaat over dingen waar iedereen mee te maken krijgt.

Hoe kwam je voor het eerst met Bach in aanraking?
Ik zat op het conservatorium in mijn tweede jaar, ik volgde de klassieke zangopleiding. Voor een concertje op het conservatorium kwam een blokfluitiste van de oude muziekafdeling mij vragen of ik met haar en haar groepje wilde zingen. Ik voelde me vereerd. Het ging om 'Schafen konnen sicher weiden' van Bach en er ging een wereld voor me open!  Zo ontdekte ik de wereld van Bach en de wereld van de oude muziek. 

 

Kaspar Kröner

Kaspar Kröner begon zijn muzikale opleiding met een studie altviool aan de Hochschule für Musik 'Hanns Eisler' in Berlijn. Om zich verder te specialiseren in de authentieke uitvoeringspraktijk zette hij zijn zangstudie voort aan de afdeling Oude Muziek van het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Kaspar Kröner heeft ondermeer gestudeerd bij vooraanstaande zangers als Scot Weir, Michael Chance, Barbara Schlick en Peter Kooij.

Kaspar Kröner heeft een gevarieerd repertoire van lied, oratorium en opera. Hij heeft gewerkt met het Nederlands Kamerkoor, Amsterdam Baroque Choir, Huelgas Ensemble, Cinquecento en Cappella Amsterdam. Ook heeft hij meerdere operarollen vervuld, zoals Arsamenes uit de opera Xerxes en Medoro uit Orlando van Händel en Apollo uit Apollo & Hyazinth van Mozart. Hij heeft met vooraanstaande dirigenten gewerkt zoals Ton Koopman, Daniel Reuss, Hermann Bäumer en Pablo Heras Casado.

Als ontvanger van een studiebeurs van de 'Studienstiftung des Deutschen Volkes' en de 'Förderpreis der Musikakademie Rheinsberg' heeft Kaspar Kröner deelgenomen aan diverse producties met moderne muziek, waaronder wereldpremières van speciaal voor hem geschreven werken.

Afgelopen seizoen ging hij onder andere op tournee met de productie ORFEO (Monteverdi) van de Sasha Waltz Company onder leiding van Pablo Heras Cassado en soleerde hij bij Asko|Schönberg in een nieuw werk van Astrid Kruisselbrink en zong hij een solorol in Händels Israel in Egypt bij het Nederlands Kamerkoor en de hoofdrol in Mozarts Ascanio in Alba in Haarlem. In december 2015 is ook zijn eerste solo-cd Caleidoscope of Love uitgekomen.

In seizoen 2016-17 zal Kaspar Kröner onder meer de rol van Orpheus vertolken in Orfeo ed Euridice van Gluck in Bremerhaven en werk van Sciarrino tijdens het Festival in de Branding.

 

 

Michael Adair

 

De Canadese bariton Michael Adair studeerde aan de Unversiteit van Toronto afdeling Muziek en behaalde daar zijn Bachelor in Music en zijn diploma uitvoerend kunstenaar.

Aan de Zürich International Opera studio bekwaamde hij zich op het gebied van opera en daar zong hij diverse operarollen onder leiding van dirigenten als Nello Santi, Carlo Rizzi en Sir John Eliot Gardiner.

Maar ook het oratorium repertoire ligt hem na aan het hart en hij staat bekend als een elegante vertolker van Bach. Zo zong hij o.a. de Mattheus – en Johannes Passion, het Weinachtsoratorium en de missen, cantates en liederen van Bach. Maar ook Ein Deutsches Requiem van Brahms, Te Deum van Carpentier, Die Schöpfung van Haydn, L’Enfance du Christ van Berlioz, Paulus van Mendelssohn, Missa Solemnis van Beethoven.
Daarnaast hebben ook de Engelse componisten zijn aandacht zoals Britten’s War Requiem, Vaughan William’s Sea Symphony, Fantasia on Christmas Carols and Michel Tippett’s A Child of our Time.

Recent zong hij Benjamin Britten’s War Requiem, World of the Spirit en Rossini’s Petite Messe Solonelle in de Philharmonie van Keulen, een programma met de Missen van Mozart met het Philharmonisch koor Nürnberg, Mendelssohn’s bewerking van Handel’s Israel in Egypt in het Concertgebouw van Berlijn en Ein Deutsches Requiem met de Brusselse Choral Society.
Michael heeft een cd opgenomen met muziek van de Nederlandse componist Markus Teller met Studium Chorale en Ensemble Agimont.

Hij zong o.a. in de Carnegie Hall, Berliner Philharmonie en Keulse Philharmonie en werkte samen met Rotterdams Philharmonisch orkest, Cappella Amsterdam, Philharmonischer Chor Köln, Bach Collegium Stuttgart, Toronto Mendelssohn Choir e.a. onder de leiding van Daniel Reuss, Helmuth Rilling, Christian Kabitz en Andreas Spering.

Hij werkte mee aan diverse opnamen voor de Westdeutscher Rundfunk.