temp
temp
temp
temp
temp

Solisten WO 2017

 

Evangelist en aria's    - Vincent Lesage
Sopraan                       - Klaartje van Veldhoven
Altus                            - Barnabas Hegyi
Bas                              - Matthew Zadow

                 
 

Vincent Lesage

Vincent Lesage neemt zanglessen bij Lena Lootens aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel. Hij sluit zijn meestergraad af met grote onderscheiding in 2008. Hij is eveneens in het bezit van diploma’s licentiaat musicologie (K.U. Leuven) en meester in de barokviool (aan de conservatoria van Brussel bij Sigiswald Kuijken en Mira Glodeanu).

De jonge tenor heeft een bijzondere passie voor het barokrepertoire en wijdt zich aan een historisch geïnformeerde uitvoeringspraktijk. Hij ontwikkelt een flexibele techniek die zich aanpast aan diverse stijlperiodes en genres. Zijn specialiteiten zijn de virtuoze retoriek bij Bach, de lichtheid in de Franse haute-contre-partijen en de “gorgia”-passages uit het Italiaanse seicento. Verder overtuigt hij evengoed in het cantabile van Händel of Mozart en in de diepe expressie van het Duitse Lied. Hij neemt masterclasses bij o.m. Greta De Reyghere, Howard Crook en Udo Reinemann.

 Vincent Lesage geeft zangles aan de academie van Knokke en dirigeert zijn amateurkoor Amici nabij Antwerpen. Hij verleent zijn medewerking als koorzanger bij het Collegium Vocale Gent, Les Eléments, Anima Eterna. Als ensemblezanger en solist werkt hij bij Akadêmia, Ausonia, L’Arpeggiata en het Choeur de Chambre de Namur. Hij wordt gevraagd voor de partij van evangelist of voor de aria’s in oratoria. Hij staat mee aan de basis van het Hamburgse ensemble Metamorfosi (CD Torna, deh torna, Ambitus 96 905). Hij werkt met dirigenten als Paul Dombrecht, Philippe Herreweghe, Jos Van Immerseel, Sir Neville Marriner en John Nelson en komt op festivals en in steden zoals Bilbao, Eisenstadt, Hamburg, Helsinki, Montréal, Moskou, Oslo, Parijs, Utrecht, Venetië, Warschau en Zagreb.

 

Klaartje van Veldhoven

Klaartje van Veldhoven had misschien wel een paar eeuwen eerder geboren willen worden: ze voelt zich als een vis in het water bij de muziek uit de barok- en klassieke periode en wordt erg geïnspireerd door architectuur en kunst uit die periode. Klaartje van Veldhoven wordt geprezen vanwege haar heldere en eerlijke stemgeluid en haar integere interpretaties.

In 2006 studeerde zij cum laude af aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, waarna zij al snel gevraagd werd te komen lesgeven als docente zang. Als specialisatie studeerde zij aan de Schola Cantorum Basiliensis in Basel. Ze soleerde bij het European Union Baroque Orchestra onder leiding van Christina Pluhar en ze werkte met onder meer Ton Koopman, Johannes Leertouwer en Sigiswald Kuijken.

Ze maakt vast deel uit van de Nederlandse Bachvereniging. Haar debuut-cd 'Komm in mein Herzenshaus' (2013) met sopraanaria's van Bach voor barokensemble en accordeon werd zeer goed ontvangen door de Nederlandse pers.

Waarom is Bach zo bijzonder voor mij?
Bach zit in mijn genen. Ik voel me erin thuis, ik begrijp de taal van de muziek en ik houd van de diepgaande teksten. Zijn muziek gaat over dingen waar iedereen mee te maken krijgt.

Hoe kwam je voor het eerst met Bach in aanraking?
Ik zat op het conservatorium in mijn tweede jaar, ik volgde de klassieke zangopleiding. Voor een concertje op het conservatorium kwam een blokfluitiste van de oude muziekafdeling mij vragen of ik met haar en haar groepje wilde zingen. Ik voelde me vereerd. Het ging om 'Schafen konnen sicher weiden' van Bach en er ging een wereld voor me open!  Zo ontdekte ik de wereld van Bach en de wereld van de oude muziek. 

 

Barnabas Hegyi

Barnabás Hegyi (1980) studeerde directie, zang, kerkmuziek, compostie en orgel in Budapest. Hij studeerde van 2007 tot 2011 aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag het hoofdvak Oude Muziek-Zang bij Michael Chance, Rita Dams, Jill Feldmann en Peter Kooij. In 2014 behaalde hij zijn master Oude Muziek-Zang aan de Fontys Hogeschool in Tilburg.

Barnabás won prijzen op verschillende zangconcoursen. Hij treedt veelvuldig in binnen en buitenland op als solist in zowel operarollen als solo concerten. Op meer dan 30 CD opnames is Barnabas te horen als solist, ensemblezanger of begeleider.

Naast zijn studie is Barnabas als zanger verbonden aan het Nederlands Kamerkoor, De Nederlandse Bach Vereniging, Vox Luminis Early Music Soloist Ensemble, Huelgas Ensemble en Ensemble Pygmalion. 

 

Matthew Zadow

 

De carrière van de Canadese bariton Matthew Zadow raakte in een stroomversnelling sinds hij in 2007 neerstreek in Brussel en vooral na zijn recente debuut in de Munt als Commissionario/Dottore Grenvil (La Traviata, Verdi), en als Jonas Fogg (Sweeney Todd, Sondheim), in Bozar als Masetto (Don Giovanni, Mozart) en bij De Nationale Opera van Amsterdam als Baron Wurmerhelm (De Speler, Prokofiev).  Afgezien van België en Nederland, leidde zijn carrière hem naar de grote operahuizen en mooiste concertzalen van Canada, Ierland en China.

Zadow heeft al een mooi operarepertoire opgebouwd met rollen als Eisenstein (Die Fledermaus, Strauss), General Boum (La Grande-Duchesse de Gérolstein, Offenbach), Graaf Almaviva (Le Nozze di Figaro, Mozart), Danilo (Die lustige Witwe, Lehár), Belcore (L’Elisir d’Amore, Donizetti), Dancairo (Carmen, Bizet), Baron Douphol (La Traviata, Verdi), Cristiano (Un Ballo in maschera, Verdi) en Le Chat/L'Horloge Comtoise (L'Enfant et les Sortileges, Ravel).

In het concert- en oratoriorepertoire vertolkte hij zowel eigentijdse partituren als de grote barokwerken. Vooral met de muziek van J.S. Bach heeft hij een grote affiniteit; hij zong de bas- en baritonpartijen van vrijwel alle grote werken en heel wat cantates.  Als leerling van de kunstlied traditie heeft hij frequent   "Les Nuits d'Éte" van Berlioz, "Die Schöne Müllerin" van Schubert, "Lieder eines fahrenden Gesellen" van Mahler, "Vier ernste Gesänge" van Brahms en "Songs of Travel' en "Five Mystical Songs" van Vaughan Williams geïnterpreteerd