Kaffeecantate

4 september | 11.30 uur | Café Het Witte Paard

De cantate gaat over een man, Herr Schlendrian, die zich erover beklaagt dat zijn dochter Lieschen verslaafd is aan koffie. Wat Herr Schlendrian ook probeert, het lukt hem niet om zijn dochter van de koffie af te krijgen. Pas wanneer dochter een echtgenoot wordt beloofd in ruil voor de belofte geen koffie meer te drinken, stemt de dochter hiermee in. Maar in het huwelijkscontract laat ze een clausule opnemen die haar toestaat net zoveel koffie te drinken als zij wil.


Informatie en tickets

De concerten van Paaspop Klassiek vinden alleen doorgang als dit veilig kan voor musici, publiek en vrijwilligers.

Kaarten voor het concert kosten € 15,- pp.

Het is ook mogelijk een passe-partout voor de hele dag of het hele weekend te kopen.

TICKETS

Programma

Uitvoerenden
Klaartje van Veldhoven…….Sopraan
Vincent Lesage………………….Tenor
Mattijs de Woerd……………… Bariton
Klaartje van Veldhoven
Met binnen- en buitenlandse specialisten in het zingen van Barokmuziek heeft Paaspop Klassiek solisten van internationale allure weten aan te trekken, die hun sporen in de uitvoeringspraktijk van Oude Muziek hebben bewezen.
Sopraan Klaartje van Veldhoven wil barokmuziek van z’n stoffige imago ontdoen en overhevelen naar deze tijd. Ze wil de muziek laten spreken en toegankelijk maken en de grenzen tussen klassieke muziek en het publiek laten vervagen. Met haar muziek wil Klaartje van Veldhoven een verhaal vertellen waarmee ze mensen kan raken. Ze wil niet in hokjes denken maar de ruimte nemen om te experimenteren om daardoor de muziek nog beter te laten klinken.
In 2021 hebben we haar gecontracteerd voor de uitvoering van de Boerencantate van J.S. Bach.

Mattijs van de Woerd
Mattijs van de Woerd studeerde aan de conservatoria van Rotterdam en Amsterdam bij Sylvia Schlüter en Margreet Honig. In 2001 won de bariton de Vriendenkrans (prijs van de Vereninging Vrienden van het Concertgebouw en het Concertgebouworkest). In 2003 werd hem de eerste prijs van de Wigmore Hall International Song Competition in Londen toegekend.
Van de Woerd trad onder andere op met De Nationale Opera, de Nederlandse Reisopera, de Nederlandse Bachvereniging, de Los Angeles Philharmonic, het Deutsches Symphonie-Orchester Berlin en het NHK Symphony Orchestra (Tokio).
Op de operabühne was hij onder meer te horen als Papageno innDie Zauberflöte van Mozart, Sid in Brittens Albert Herring, de gendarme in Les mamelles de Tirésias van Poulenc en in nieuwe opera’s van onder anderen Louis Andriessen, Willem Jeths, Klaas de Vries en Peter-Jan Wagemans. Verder maakt hij als zanger en arrangeur deel uit van het oude-lichte-muziekgezelschap Frommerman en is hij aangesloten bij artiestencollectief Splendor Amsterdam.
In seizoen 2018/19 debuteerde Mattijs van de Woerd bij het Concertgebouworkest.

Vincent Lésage
De tenor Vincent Lésage heeft een bijzondere passie voor het barokrepertoire en wijdt zich aan een historisch geïnformeerde uitvoeringspraktijk. Hij ontwikkelt een flexibele techniek die zich aanpast aan diverse stijlperiodes en genres. Zijn specialiteiten zijn de virtuoze retoriek bij Bach, de lichtheid in de Franse haute-contre-partijen en de “gorgia”-passages uit het Italiaanse seicento. Verder overtuigt hij evengoed in het cantabile van Händel of Mozart en in de diepe expressie van het Duitse Lied. Hij neemt masterclasses bij o.m. Greta De Reyghere, Howard Crook en Udo Reinemann.
De tenor Vincent Lésage heeft een bijzondere passie voor het barokrepertoire en wijdt zich aan een historisch geïnformeerde uitvoeringspraktijk. Hij ontwikkelt een flexibele techniek die zich aanpast aan diverse stijlperiodes en genres. Zijn specialiteiten zijn de virtuoze retoriek bij Bach, de lichtheid in de Franse haute-contre-partijen en de “gorgia”-passages uit het Italiaanse seicento. Verder overtuigt hij evengoed in het cantabile van Händel of Mozart en in de diepe expressie van het Duitse Lied. Hij neemt masterclasses bij o.m. Greta De Reyghere, Howard Crook en Udo Reinemann.

Barokorkest La Sorpresa
Barokorkest La Sorpresa
La Sorpresa is het vaste huisorkest van Paaspop Klassiek. Al vele jaren begeleidt het orkest op virtuoze wijze de Matthäus Passion en de Messiah. Het orkest bestaat uit top musici die zich hebben toegelegd op de “ authentieke “ uitvoeringspraktijk van de 17e en e18 eeuw.

Het doel van La Sopresa is muziek uit de barok en de klassieke periode op een levendige en historisch geïnformeerde wijze tot klinken te brengen. Het orkest staat voor passie, kwaliteit en goede sfeer! Zij richten zich met name op koorbegeleidingen.
Ervaring en jeugdig elan gaan hand in hand bij La Sorpresa. Aanstormend talent voegt zich bij musici die hun sporen al ruimschoots hebben verdiend op nationale en internationale podia voor barokmuziek. Gedegen inzicht in de barokke uitvoeringspraktijk, gecombineerd met gezonde nieuwsgierigheid en een frisse blik, zorgen samen met de intense bevlogenheid van de musici voor bijzondere concerten waar het enthousiasme vanaf spat. Het orkest speelt op historische instrumenten of op kopieën daarvan. La Sorpresa staat voor passie, kwaliteit en goede sfeer.

Werken
Kaffeecantate BWV 211
Schweigt stille, plaudert nicht (BWV 211), beter bekend onder de naam Koffiecantate, is een wereldlijke cantate geschreven door Johann Sebastian Bach. De cantate is geschreven tussen 1732 en 1734. Van alle werken van Bach komt de koffiecantate het dichtst bij een opera. Het libretto is geschreven door Christian Friedrich Henrici.
Alhoewel koffie al wel bekend was in Europa, werd de drank pas aan het eind van de 17e eeuw grootschalig in Europa ingevoerd na een overwinning op de Turken. De drank maakte snel een opmars door Europa. Ondanks de populariteit werd koffie in de tijd van Bach door velen beschouwd als gevaarlijk, vooral voor de jeugd. Desondanks ontstonden in veel steden zogenaamde koffiehuizen, ook in Leipzig, waar Bach woonde. In deze koffiehuizen werd vaak druk gemusiceerd. De gespeelde muziek kreeg zelfs een eigen naam: koffiehuismuziek. Bach was ongeveer 20 jaar lang een trouw bezoeker van koffiehuis Zimmerman in de Katharinenstraat in Leipzig. Ook het Collegium Musicum, dat Bach had overgenomen van zijn vriend en collega Georg Philipp Telemann, oefende regelmatig in dit koffiehuis of trad er op. Ook de première van de Koffiecantate vond in dit koffiehuis plaats.

Het verhaal
De cantate gaat over een man, Herr Schlendrian (Mijnheer Luiwammes[1]), die zich erover beklaagt dat zijn dochter Lieschen verslaafd is aan koffie. Wat Herr Schlendrian ook probeert, het lukt hem niet om zijn dochter van de koffie af te krijgen. Pas wanneer dochter een echtgenoot wordt beloofd in ruil voor de belofte geen koffie meer te drinken, stemt de dochter hiermee in. Maar in het huwelijkscontract laat ze een clausule opnemen die haar toestaat net zoveel koffie te drinken als zij wil.