Solisten Matthäus Passion 2021

Vincent Lesage

De jonge tenor heeft een bijzondere passie voor het barokrepertoire en wijdt zich aan een historisch geïnformeerde uitvoeringspraktijk. Hij ontwikkelt een flexibele techniek die zich aanpast aan diverse stijlperiodes en genres. Zijn specialiteiten zijn de virtuoze retoriek bij Bach, de lichtheid in de Franse haute-contre-partijen en de “gorgia”-passages uit het Italiaanse seicento. Verder overtuigt hij evengoed in het cantabile van Händel of Mozart en in de diepe expressie van het Duitse Lied. Hij neemt masterclasses bij o.m. Greta De Reyghere, Howard Crook en Udo Reinemann.

Uitgelichte afbeelding

Peter Arink

Peter Arink studeerde aan het conservatorium in Enschede en vervolgens bij Udo Reinemann aan het conservatorium van Utrecht. Aansluitend werd hij lid van het studio-ensemble van het Internationaal Opera Centrum Nederland te Amsterdam. In 1993 debuteerde hij als Papageno in Die Zauberflöte (Festival d’Auvers, Frankrijk). Sindsdien zong hij vele rollen in binnen- en buitenland, waaronder de 1e Soldaat in Salome (Straatsburg, Mulhouse, Lissabon en Rotterdam), Schaunard in La Boheme (Brussel, Keulen, München), Morales in Carmen (Brussel en Lissabon), Malatesta in Don Pasquale (Opera Euregio), Collatinus in The Rape of Lucretia, Lothario in Mignon, Alfio in Cavalleria en Fiorello in Il Barbiere di Siviglia (Nederlandse Reisopera). Nederlandse première van Riders to the Sea van Vaughan Williams, Bartley (Festival Zeeuws-Vlaanderen), Reigen van Philippe Boesmans, Der Graf (Nederlandse Reisopera) en in Akhnate van Philip Glass, Horemhab (Rotterdam Culturele Hoofdstad). In 2013 zong hij de rol van Donner in das Rheingold van Richard Wagner, (Koblenz, Utrecht, Amsterdam, Rotterdam) een jubileumproductie van het Utrechts studentenorkest.

Ook als oratoriumsolist heeft Peter Arink een aanzienlijk repertoire opgebouwd waaronder de Matthäus Passion, de Johannes Passion en het Weihnachtsoratorium van Bach, Die Schöpfung en Die Jahreszeiten van Haydn, Requiem van Mozart, Petite Messe Solenelle van Rossini, Ein Deutsches Requiem van Brahms, Requiem van Verdi en de Messa di Gloria van Puccini.

Sinds 2007 is Peter Arink verbonden aan het koor van De Nationale Opera. Ook bij DNO is hij veelvuldig solistisch te horen, ondermeer als Bello in La Fanciulla del West o.l.v. Carlo Rizzi, als Edelman in Kitesj van Rimsky Korsakov o.l.v. Marc Albrecht, als Chirurgo in La Forza del destino o.l.v. Michele Mariotti en als Petrovitsj in Yevgeni Onegin o.l.v. Mariss Jansons met het Koninklijk Concertgebouw Orkest

 

Uitgelichte afbeelding

Hilde Coppé

De Belgische sopraan Hilde Coppé studeerde aan de Koninklijke Muziekconservatoria van Gent en Brussel bij Lydia Lesage en Dina Grossberger, waarbij ze het Hoger Diploma Zang behaalde. Van Ronny Lauwers kreeg ze lyrische kunst. Aan het Tilburgs Conservatorium ontving zij het diploma voor Uitvoerende Musicus met grootse onderscheiding. In Londen studeerde ze bij Jessica Cash. Daarnaast volgde ze meester-cursussen bij Jos van Immerseel, Noëlle Barker, Vera Rosza en Sarah Walker. Ze had jarenlang de zangpedagoge Tua Sieuw Loh als coach. Momenteel volgt ze de S.Wilfartmethode. Hilde Coppe is een veel gevraagde soliste voor barok, klassiek. Romantiek en hedendaagse muziek. Ze heeft heel wat passies en oratoria op haar repertoire staan. Zij werkte samen met dirigenten als Grant Llewellyn, Patrick Peire, Koen Kessels, Ludo Claesen en in Zieuwent met Emile Engel. In kamermuziekverband zingt zij met klarinet en piano in het “Lotustrio” en met trompet en orgel in het “Trio Symfonia”. Zij geeft stemvorming, zang en vocaal ensemble aan de academies van Roeselare en Wetteren.

Uitgelichte afbeelding

Kaspar Kröner

Kaspar Kröner begon zijn muzikale opleiding met een studie altviool aan de Hochschule für Musik „Hanns Eisler” in Berlijn. Nadat hij zijn altstem had ontdekt, werd hij aan hetzelfde instituut door Scot Weir, Stewart Emerson en Wolfram Rieger begeleid bij de eerste stappen in zijn ontwikkeling als countertenor. Om zich te specialiseren in de historisch geïnformeerde uitvoeringspraktijk zette hij zijn zangstudie voort aan de afdeling Oude Muziek van het Koninklijk Conservatorium te Den Haag bij Michael Chance, Peter Kooij, Jill Feldman, Rita Dams en Diane Forlano. Daarnaast volgde hij masterclasses bij onder meer Helmut Rilling, Barbara Schlick, Gefrey Gall, Stephen Stubbs, het Hilliard Ensemble, Thomas Quasthoff en Jard van Nes. Kaspar Kröner brengt een gevarieerd repertoire van Lied, Oratorium en Opera als solist en met ensembles als het Nederlands Kamerkoor, Amsterdam Baroque Choir, Huelgas Ensemble, Cinquecento en Cappella Amsterdam. Hij vertolkte verschillende operarollen zoals Arsamenes (Xerxes), Medoro (Orlando) en Tolomeo (G. Cesare) van G.F. Händel, Apollo (Apollo & Hyazinth) en Ascanio (Ascanio in Alba) van W.A. Mozart en Orpheus (Orpheus & Eurydike) van Ch.W. Gluck. Daarbij werkte hij samen met dirigenten als Ton Koopman, Daniel Reuss, Pablo Heras Casado, Risto Joost, Paul van Nevel, Mike Fentross, Jörg-Peter Weigle, Richard van Schoor en Hermann Bäumer. Als ontvanger van een studiebeurs van de „Studienstiftung des deutschen Volkes” en de „Förderpreis der Musikakademie Rheinsberg” nam hij deel aan diverse producties met moderne muziek, waaronder wereldpremières van speciaal voor hem geschreven werken.

Uitgelichte afbeelding

Adriaan de Koster

De tenor Adriaan De Koster vatte zijn hogere muziekstudies aan in 2002, na zijn universitaire opleidingen economie en cultuurmanagement voltooid te hebben. Na zijn master zang aan het Lemmensinstituut (Leuven) bij Jan Caals, Marianne Vliegen en Lieve Jansen studeerde hij in Den Haag bij Andrew Schroeder. Momenteel wordt hij gecoacht door Ronald Klekamp. Als solist nam hij de tenorpartij voor zijn rekening in vele cantates en het Magnificat van J.S. Bach, alsook in de Mariavespers van Monteverdi en in Messiah, “L’Allegro, il Penseroso ed il Moderato”, Dixit Dominus en Chandos Anthem 11  van Haendel.  Ook was hij te horen in de muziektheaterproductie Almschi met de Octopus Solisten en in Rossini’s “Il signor Bruschino” vertolkte hij de rol van Florville. Hij soleerde in de Markuspassie van Keiser, Membra Jesu Nostri (Buxtehude), het Stabat Mater van Haydn en als evangelist en solist in J.S. Bachs Passies. Naast zijn opleiding als solist is hij ook een veelgevraagde ensemblezanger. Hij deed verschillende projecten met graindelavoix, BachPlus, Vox Luminis, Pygmalion (F) en  Cappella Amsterdam. Ook is hij vast lid van de Nederlandse Bachvereniging, Huelgas Ensemble en Utopia Ensemble. Door in verschillende koren en vele projecten mee te zingen kreeg hij de kans verschillende dirigenten te ontmoeten. Zo zong Adriaan al onder leiding van onder andere Bart Van Reyn, Erik Van Nevel, Masaki Suzuki, Hervé Niquet, Richard Egarr, Paul Van Nevel, Phillippe Herreweghe en Sigiswald Kuijken op vele concerten en opnames.

Uitgelichte afbeelding

Michiel Meijer

Afkomstig uit een muzikale familie begon de bas Michiel Meijer zijn opleiding op twaalfjarige leeftijd met hobolessen bij Henk Knöps. Na zijn middelbare school studeerde hij Muziekwetenschap aan de Universiteit van Utrecht en aansluitend Solozang aan het Conservatorium van Amsterdam bij Charles van Tassel. Al tijdens zijn studie deed hij koorervaring op bij verschillende professionele koren onder leiding van Daniel Reuss, Gustav Leonhardt en Jos van Veldhoven. Inmiddels heeft hij als solist een breed repertoire ontwikkeld, waaronder oratoria, liederen en ensemblemuziek, van vroeg-renaissance tot hedendaagse composities. De laatste jaren heeft hij zich voornamelijk gewijd aan muziek uit de zeventiende en achttiende eeuw, en heeft hij een reputatie opgebouwd als specialist in barokcantates en –oratoria. Hij treedt regelmatig solistisch op met de Nederlandse Bachvereniging en was onder meer te op het Festival Oude Muziek van Utrecht, het Boston Early Music Festival en het Tropical Baroque Music Festival van Miami. Daarnaast zong hij Bach’s Johannes Passion (Christus) met het Girton College Choir Cambridge in London, solocantates met diverse organisten (Aart Bergwerff, Jaap Hillen, Ruud Huijbregts, Charles de Wolff), en trad hij op met verschillende kamermuziekensembles in onder andere Duitsland, Italië, Spanje en Zwitserland. Michiel Meijer maakte diverse cd-opnames, waaronder composities van Herman Hollanders met het Brabants Muzyk Collegie (Etcetera), cantates van Buxtehude met Collegium Ad Mosam (Solal), liederen van Antoine Oomen op teksten van nederlandse dichters (Q Disc), en cd’s met De Nederlandse Bachvereniging (Channel Classics). Als freelancer is Michiel Meijer verbonden aan het Amsterdam Baroque Choir van Ton Koopman en het Nederlands Kamerkoor. Naast zijn werkzaamheden als uitvoerend kunstenaar, neemt het coachen van kleine groepen zangers of hele koren een steeds belangrijker plaats in. Sinds oktober 2012 vormt hij samen met violiste Paulien Kostense de artistieke leiding van Bach Ensemble Amsterdam.

Uitgelichte afbeelding