Solisten MP 2019

Vincent Lesage – Evangelist

De jonge tenor heeft een bijzondere passie voor het barokrepertoire en wijdt zich aan een historisch geïnformeerde uitvoeringspraktijk.

Hij ontwikkelt een flexibele techniek die zich aanpast aan diverse stijlperiodes en genres. Zijn specialiteiten zijn de virtuoze retoriek bij Bach, de lichtheid in de Franse haute-contre-partijen en de “gorgia”-passages uit het Italiaanse seicento.

Verder overtuigt hij evengoed in het cantabile van Händel of Mozart en in de diepe expressie van het Duitse Lied. Hij neemt masterclasses bij o.m. Greta De Reyghere, Howard Crook en Udo Reinemann.

 

Hilde Coppé – Sopraan

De Belgische sopraan Hilde Coppé studeerde aan de Koninklijke Muziekconservatoria van Gent en Brussel bij Lydia Lesage en Dina Grossberger, waarbij ze het Hoger Diploma Zang behaalde. Van Ronny Lauwers kreeg ze lyrische kunst. Aan het Tilburgs Conservatorium ontving zij het diploma voor Uitvoerende Musicus met grootse onderscheiding.
In Londen studeerde ze bij Jessica Cash. Daarnaast volgde ze meester-cursussen bij Jos van Immerseel, Noëlle Barker, Vera Rosza en Sarah Walker.
Ze had jarenlang de zangpedagoge Tua Sieuw Loh als coach. Momenteel volgt ze de S.Wilfartmethode.
Hilde Coppe is een veel gevraagde soliste voor barok, klassiek. Romantiek en hedendaagse muziek. Ze heeft heel wat passies en oratoria op haar repertoire staan.
Zij werkte samen met dirigenten als Grant Llewellyn, Patrick Peire, Koen Kessels, Ludo Claesen en in Zieuwent met Emile Engel.
In kamermuziekverband zingt zij met klarinet en piano in het “Lotustrio” en met trompet en orgel in het “Trio Symfonia”.
Zij geeft stemvorming, zang en vocaal ensemble aan de academies van Roeselare en Wetteren.

 

Timo Wang – Christus

De bariton Tiemo Wang begon zijn muzikale carrière als violist. Hij werkte bij verschillende ensembles zoals Het Gelders Orkest en de orkesten van de omroep. Als zanger heeft hij zich gespecialiseerd in het barok en hedendaagse repertoire. Hij zingt regelmatig met barokgezelschappen in binnen en buitenland waaronder de Nieuwe Philharmonie Utrecht, BachPlus, Zefiro Torna en Il Gardellino uit België en Vocalconsort Berlin.

Sinds 2007 is Tiemo verbonden aan Silbersee (voorheen VocaalLAB), waar hij onder meer meewerkte aan Séraphin van Wolfgang Rihm met het DoelenEnsemble in een regie van Neil Wallace en aan Passion van Pascal Dusapin in een regie van Pierre Audi (Holland Festival). Verder zong hij met Silbersee in coproducties met onder andere: Muziektheater Hollands Diep (Saar), het dansgezelschap Club Guy en Roni (Naked Lunch), Theater Sonnenvanck (kindervoorstelling Wij gaan op berenjacht) en met het blaaskwintet Calefax op het Karavaanfestival en het Oerolfestival (Dijkdrift).

Tiemo Wang ontwikkelt zich steeds meer als multidisciplinair musicus. Hij combineerde zang, viool en theater in de solovoorstelling Contact, in opdracht van het Grand Theater Groningen en geregisseerd door Roswitha Bergmann. In het najaar van 2017 zal hij in de nieuwe Silbersee productie Dido Dido zang combineren met het Armeens blaasinstrument de duduk en met de kemenche, een Turkse vedel.

Andere producties in seizoen 2017-2018 zijn onder andere de hernemingen van Daral Shaga (Silbersee, Feria Musica, Opera van Limoges) in de Brusselse Munt, Reims en Caen en van Wij gaan op berenjacht (tournee door Nederland). Met het jonge ensemble HYOID contemporary voices werkt hij mee aan het nieuwe project ‘A history of the voice’ van performance kunstenaar en componiste Jennifer Walshe, onder andere op het Transit Festival Leuven.

Michiel Meijer – Bas

Afkomstig uit een muzikale familie begon de bas Michiel Meijer zijn opleiding op twaalfjarige leeftijd met hobolessen bij Henk Knöps. Na zijn middelbare school studeerde hij Muziekwetenschap aan de Universiteit van Utrecht en aansluitend Solozang aan het Conservatorium van Amsterdam bij Charles van Tassel. Al tijdens zijn studie deed hij koorervaring op bij verschillende professionele koren onder leiding van Daniel Reuss, Gustav Leonhardt en Jos van Veldhoven.

Inmiddels heeft hij als solist een breed repertoire ontwikkeld, waaronder oratoria, liederen en ensemblemuziek, van vroeg-renaissance tot hedendaagse composities. De laatste jaren heeft hij zich voornamelijk gewijd aan muziek uit de zeventiende en achttiende eeuw, en heeft hij een reputatie opgebouwd als specialist in barokcantates en –oratoria.

Hij treedt regelmatig solistisch op met de Nederlandse Bachvereniging en was onder meer te op het Festival Oude Muziek van Utrecht, het Boston Early Music Festival en het Tropical Baroque Music Festival van Miami. Daarnaast zong hij Bach’s Johannes Passion (Christus) met het Girton College Choir Cambridge in London, solocantates met diverse organisten (Aart Bergwerff, Jaap Hillen, Ruud Huijbregts, Charles de Wolff), en trad hij op met verschillende kamermuziekensembles in onder andere Duitsland, Italië, Spanje en Zwitserland.

Michiel Meijer maakte diverse cd-opnames, waaronder composities van Herman Hollanders met het Brabants Muzyk Collegie (Etcetera), cantates van Buxtehude met Collegium Ad Mosam (Solal), liederen van Antoine Oomen op teksten van nederlandse dichters (Q Disc), en cd’s met De Nederlandse Bachvereniging (Channel Classics).

Als freelancer is Michiel Meijer verbonden aan het Amsterdam Baroque Choir van Ton Koopman en het Nederlands Kamerkoor. Naast zijn werkzaamheden als uitvoerend kunstenaar, neemt het coachen van kleine groepen zangers of hele koren een steeds belangrijker plaats in. Sinds oktober 2012 vormt hij samen met violiste Paulien Kostense de artistieke leiding van Bach Ensemble Amsterdam.

Kaspar Kröner – Altus

begon zijn muzikale opleiding met een studie altviool aan de Hochschule für Musik „Hanns Eisler” in Berlijn. Nadat hij zijn altstem had ontdekt, werd hij aan hetzelfde instituut door Scot Weir, Stewart Emerson en Wolfram Rieger begeleid bij de eerste stappen in zijn ontwikkeling als countertenor. Om zich te specialiseren in de historisch geïnformeerde uitvoeringspraktijk zette hij zijn zangstudie voort aan de afdeling Oude Muziek van het Koninklijk Conservatorium te Den Haag bij Michael Chance, Peter Kooij, Jill Feldman, Rita Dams en Diane Forlano. Daarnaast volgde hij masterclasses bij onder meer Helmut Rilling, Barbara Schlick, Gefrey Gall, Stephen Stubbs, het Hilliard Ensemble, Thomas Quasthoff en Jard van Nes.

Kaspar Kröner brengt een gevarieerd repertoire van Lied, Oratorium en Opera als solist en met ensembles als het Nederlands Kamerkoor, Amsterdam Baroque Choir, Huelgas Ensemble, Cinquecento en Cappella Amsterdam. Hij vertolkte verschillende operarollen zoals Arsamenes (Xerxes), Medoro (Orlando) en Tolomeo (G. Cesare) van G.F. Händel, Apollo (Apollo & Hyazinth) en Ascanio (Ascanio in Alba) van W.A. Mozart en Orpheus (Orpheus & Eurydike) van Ch.W. Gluck. Daarbij werkte hij samen met dirigenten als Ton Koopman, Daniel Reuss, Pablo Heras Casado, Risto Joost, Paul van Nevel, Mike Fentross, Jörg-Peter Weigle, Richard van Schoor en Hermann Bäumer.
Als ontvanger van een studiebeurs van de „Studienstiftung des deutschen Volkes” en de „Förderpreis der Musikakademie Rheinsberg” nam hij deel aan diverse producties met moderne muziek, waaronder wereldpremières van speciaal voor hem geschreven werken.

Johannes Weiss – Tenor

Johannes Weiss specialiseerde zich als zanger, dirigent en klavecinist voornamelijk in muziek uit de 17e en 18e eeuw.

Naast internationale concert- en opera-opdrachten werkt hij regelmatig als tenorsolist bij Akadêmia (Frankrijk) en Weser-Renaissance (Duitsland), samen met Heidi Gröger van het Eichstätt Music Festival en geeft hij masterclasses voor zang en historische uitvoeringspraktijk.

Voordat hij zich toelegde op solozang, studeerde hij klavecimbel en viola da gamba. Tijdens zijn studie won hij met beide instrumenten verschillende kamermuziekprijzen, waaronder de Biagio Marini-wedstrijd in Neuburg / Donau, het Van Wassenaer-concours in Den Haag, de Kamermuziekprijs van de Polytechnische Vereniging in Frankfurt am Main en de Alte Musik Wedstrijd van de Pruisische Stichting voor Cultureel Erfgoed in Berlijn.
Tegelijkertijd gaat zijn belangstelling meer en meer uit naar solozang , hij volgt lessen bij Hedwig Fassbender, masterclasses bij Christoph Prégardien, Ernst Häfliger, Guillemette Laurens en Thomas Heyer, en treedt toe tot het Atelier Lyrique van de Parijse Opera. Daarnaast vertolkt Johannes Weiss rollen in de Opera van Frankfurt, het Vrijstaatentheater van Beieren, het Hessische Staatstheater Wiesbaden, de Opéra La Monnaie Brussel, het Nationale Theater van Praag, de Opéra National de Paris, het operahuis van Gdansk, de Opéra Monte Carlo en het Kammeroper Schloss Rheinsberg.
Joahannes Weiss is een veelzijdig musicus. Door als artistiek leider, dirigent en leraar zich te ontwikkelen probeert Johannes Weiss zijn muzikale en menselijke spectrum te verbreden, gedreven door de wens om meer mensen te stimuleren in het verlangen naar muziek.