Solisten

 

 

Hilde Coppé (sopraan)

De Belgische sopraan Hilde Coppé studeerde aan de Koninklijke Muziekconservatoria van Gent en Brussel bij Lydia Lesage en Dina Grossberger, waarbij ze het Hoger Diploma Zang behaalde. Van Ronny Lauwers kreeg ze lyrische kunst. Aan het Tilburgs Conservatorium ontving zij het diploma voor Uitvoerende Musicus met grootse onderscheiding. In Londen studeerde ze bij Jessica Cash. Daarnaast volgde ze meester-cursussen bij Jos van Immerseel, Noëlle Barker, Vera Rosza en Sarah Walker. Ze had jarenlang de zangpedagoge Tua Sieuw Loh als coach. Momenteel volgt ze de S.Wilfartmethode. Hilde Coppe is een veel gevraagde soliste voor barok, klassiek. Romantiek en hedendaagse muziek. Ze heeft heel wat passies en oratoria op haar repertoire staan. Zij werkte samen met dirigenten als Grant Llewellyn, Patrick Peire, Koen Kessels, Ludo Claesen en in Zieuwent met Emile Engel. In kamermuziekverband zingt zij met klarinet en piano in het “Lotustrio” en met trompet en orgel in het “Trio Symfonia”. Zij geeft stemvorming, zang en vocaal ensemble aan de academies van Roeselare en Wetteren.

Uitgelichte afbeelding

Vincent Lesage (evangelist)

De jonge tenor heeft een bijzondere passie voor het barokrepertoire en wijdt zich aan een historisch geïnformeerde uitvoeringspraktijk. Hij ontwikkelt een flexibele techniek die zich aanpast aan diverse stijlperiodes en genres. Zijn specialiteiten zijn de virtuoze retoriek bij Bach, de lichtheid in de Franse haute-contre-partijen en de “gorgia”-passages uit het Italiaanse seicento. Verder overtuigt hij evengoed in het cantabile van Händel of Mozart en in de diepe expressie van het Duitse Lied. Hij neemt masterclasses bij o.m. Greta De Reyghere, Howard Crook en Udo Reinemann.

Uitgelichte afbeelding

Matthew Zadow (Christus)

De carrière van de Canadese bariton Matthew Zadow raakte in een stroomversnelling sinds hij neerstreek in België en vooral na zijn recente debuut in de Munt als Commissionario/Dottore Grenvil (La Traviata, Verdi), en als Jonas Fogg (Sweeney Todd, Sondheim), in Bozar als Masetto (Don Giovanni, Mozart) en bij De Nationale Opera van Amsterdam als Baron Wurmerhelm (De Speler, Prokofiev). Afgezien van België en Nederland, leidde zijn carrière hem naar de grote operahuizen en mooiste concertzalen van Canada, Ierland en China.

Zadow heeft al een mooi operarepertoire opgebouwd met rollen als Eisenstein (Die Fledermaus, Strauss), General Boum (La Grande-Duchesse de Gérolstein, Offenbach), Graaf Almaviva (Le Nozze di Figaro, Mozart), Danilo (Die lustige Witwe, Lehár), Belcore (L’Elisir d’Amore, Donizetti), Dancairo (Carmen, Bizet), Baron Douphol (La Traviata, Verdi), Cristiano (Un Ballo in maschera, Verdi) en Le Chat/L’Horloge Comtoise (L’Enfant et les Sortileges, Ravel).

In het concert- en oratoriorepertoire vertolkte hij zowel eigentijdse partituren als de grote barokwerken. Vooral met de muziek van J.S. Bach heeft hij een grote affiniteit; hij zong de bas- en baritonpartijen van vrijwel alle grote werken en heel wat cantates. Als leerling van de kunstlied traditie heeft hij frequent “Les Nuits d’Éte” van Berlioz, “Die Schöne Müllerin” van Schubert, “Lieder eines fahrenden Gesellen” van Mahler, “Vier ernste Gesänge” van Brahms en “Songs of Travel’ en “Five Mystical Songs” van Vaughan Williams geïnterpreteerd.

Uitgelichte afbeelding

Tiemo Wang (bas)

Bariton Tiemo Wang begon zijn muzikale loopbaan als professioneel violist met verschillende ensembles, zoals het Arnhems Philharmonisch Orkest en het Radio Orkest. Tiemo is als zanger gespecialiseerd in barokke en hedendaagse muziek, na eerder te hebben gestudeerd bij Jose Scholte, Joost van der Linden en Frans Fiselier, en momenteel gecoacht door Henny Diemer. Tiemo voert regelmatig J.S. uit. Bachs passies in binnen- en buitenland en hij is vaak betrokken bij producties die vroege en hedendaagse muziek combineren met beeldende en geluidskunst. Hij was onlangs betrokken bij een geënsceneerde productie van Bachmotetten voor solostemmen met het Nederlandse productiehuis Hollands Diep en is een vast lid van het Belgische ensemble Bl!ndman. De recente operarollen van Tiemo zijn onder meer Mr. Gobineau en Ben respectievelijk The Medium en The Telephone van Menotti, Uberto in La Serva Padrona van Pergolesi en Aeneas in Dido en Aeneas (Purine). In het R.A.P. programma van de Nationale Reisopera zong hij Willem in Robinson Crusoe van Jacques Offenbach. Sinds 2007 werkt Tiemo samen met VocaalLAB, gespecialiseerd in hedendaagse muziek. Hij heeft met het Séraphin van Wolfgang Rihm met het Doelen Ensemble, geregisseerd door Neil Wallace, Pascal Dusapin’s Passion, geregisseerd door Pierre Audi en Cadenza van Bob Zimmerman met het Radiokamerorkest onder leiding van Micha Hamel. Tijdens de Opera heeft hij de rol van proletariër gespeeld in de wereldprimeur van Alexander Raskatov’s A Dog’s Heart en was hij in de cast van De Soldaten van Bernd Alois Zimmerman. Vorig seizoen voerde Tiemo Kassandra in Oresteia uit van Xenakis, een coproductie van Transparant (België), Asko | ensemble en VocaalLAB Nederland. Met LOD nam hij vervolgens deel aan de oprichting van Les Aveugles, een productie gebaseerd op het toneelstuk van Maeterlinck, en hij speelde de rol van Veled in de opera Mevlana van Michael Ellison in een coproductie van VocaalLAB en het Zaars-gevoel uit Istanbul.

Uitgelichte afbeelding

Simon Heerze (altus)

Countertenor Simon Heerze (Amsterdam, 2002) studeert zang klassieke en oude muziek aan het Koninklijk
Conservatorium van Den Haag.
Als solist zong Simon cantates van Bach en Charpentier met onder andere het Westerkerkkoor Amsterdam
en Bach Ensemble Zeist. In december dit jaar is hij altsolist voor Bach Collegium ’s-Hertogenbosch, en in
januari 2024 zal hij Egeo vertolken in Händels Teseo, geregisseerd door Michael Chance CBE op het
Koninklijk Conservatorium. Simons recentste operarol was Arcetro in Peri’s Euridice in januari 2023, ook op
het KC.
Simon is verder actief als koorzanger. Hij zong onder andere onder Daniel Reuss en Paul Agnew in
projecten van het Koninklijk Conservatorium met de Juilliard School of Music, Cappella Amsterdam en het
Orkest van de Achttiende Eeuw.
Toen Simon zeven was, begon hij als jongenssopraantje met zingen. Al snel zong hij als lid van
selectiekinderkoor De Kickers in meerdere producties van De Nationale Opera en Het Nationaal Ballet.
Tussen 2012 en 2019 was hij koorzanger in talrijke uitvoeringen van Bachs Matthäus, onder andere in het
Koninklijk Concertgebouw.
Simon studeert bij Amand Hekkers, Francesca Aspromonte, Peter Kooij en Robin Blaze. In september
2023 nam hij deel aan een masterclass van gevierd countertenor Andrew Watts aan het KC in Den Haag.

Uitgelichte afbeelding

Timothy Veryser (tenor)

De liefde voor muziek van de Belgische tenor Timothy Veryser (°1997) was al overduidelijk aanwezig op zeer jonge leeftijd. Hij startte zijn muzikale pad met accordeon, piano en muziektheorieles van zijn grootvader René Van Roye. Wanneer hij acht jaar werd, begon hij lessen te volgen aan de Stedelijke Muziekacademie Clemens Non Papa in Diksmuide. Zijn passie voor klassieke zang kreeg een stevige duw in de rug door een schooloptreden wanneer hij 14 was. Hij begon in zijn eigen kunnen te geloven en op zijn achttiende nam hij zanglessen bij Erika Pauwels in Gent.
Nadat hij de studies Global business management had afgerond, besloot hij de sprong te wagen. Hij begon in 2019 op het Koninklijk Conservatorium van Gent als student van Christianne Stotijn. Vervolgens studeerde hij verder vanaf 2021 bij Hendrickje Van Kerckhove. Momenteel werkt hij er zijn laatste masterjaar af. In 2022 werd hij lid van de MM Academy van de Munt in Brussel. Rollen die hij al zong zijn o.a. Gernando in Haydn’s L’isola disabitata, Donald in Moore’s Gallantry en Malo in de wereldpremière van Beethovens Vestas Feuer in Zutphen. Hij won al verschillende prijzen in wedstrijden. In februari 2023 won hij de Eerste prijs en Publieksprijs op het XIVe Concours Lyrique International Bell’Arte. Vorig jaar maakte hij ook zijn debuut als evangelist en tenorsolist in de Markuspassion van J.S. Bach, in het Requiem van Michael Haydn en Mozart en in het Magnificat van Bach. Afgelopen zomer maakte hij zijn Oostenrijks debuut op de Bregenzer Festspiele als Schmidt in Werther en in november 2023 maakte hij zijn solodebuut voor de Munt in een adaptatie van La Muette de Portici als Masaniello/Alfonso in een coproductie met Walpurgis. In december maakte hij ook zijn debuut voor Opera Ballet Vlaanderen als Vater in Kurt Weill’s Die Sieben Todsünden. Hij werkte al samen met dirigenten als Claire Levacher, Alejo Pérez, Gaetano Lo Coco en Nathalie Stutzmann en hij kreeg al masterclasses van o.a. Brigitte Fassbaender, Josef Loibl, Marcel Reijans, Martin Winkler en Nicky Spence. Hij zingt over twee weken Orphée in Gluck’s Orphée et Euridice in Gent, waarna zijn debuut als Tenorsolist volgt in Bach zijn magistrale Matthäuspassion. Verder zingt hij o.a. ook nog de tenorsolo op de tweehonderdjarige verjaardag van Beethovens negende in mei.

Uitgelichte afbeelding